Názor pacientů a zdravotníků na dotazník v pacientském portálu zjišťující porozumění nemoci a léčbě a klíčové hodnoty související se zdravím
Patient and clinician stakeholder perspectives on a patient portal questionnaire eliciting illness and treatment understanding and core health-related values
Abstrakt
Úvod: Komunikace zaměřená na pacienta tvoří základ onkologické péče. V pilotním průzkumu se osvědčil dotazník zjišťující porozumění nemoci a léčbě a identifikující klíčové hodnoty související se zdravím prostřednictvím elektronického portálu pacienta. Průzkum prokázal jeho proveditelnost, přijatelnost a účinnost. Cílem této studie bylo získat zpětnou vazbu od zdravotníků, aby bylo možné upřesnit koncepci této intervence prostřednictvím portálu, zachovat uživatelskou přijatelnost a optimalizovat budoucí integraci v rámci celého systému.
Metodika: Od dubna do června 2023 jsme cíleně vybrali pacienty a zdravotníky z předchozí pilotní studie, kteří se zúčastnili 20–30minutových polostrukturovaných rozhovorů o postojích a zkušenostech s dotazníkem na porozumění a hodnoty v portálu. Mezioborový tým programátorů použil dvoufázovou rychlou analýzu k identifikaci témat, podtémat a ilustrativních citací účastníků.
Výsledky: Rozhovorů se zúčastnilo čtrnáct pacientů (průměrný věk 68 let) a 12 zdravotníků (celkem n=26). Nejčastější malignitou mezi pacienty (64 %) byl kolorektální karcinom. Zdravotníci byli převážně lékaři (50 %), sestry s rozšířenou kvalifikací (33 %) a všeobecné sestry (17 %). Dvě třetiny zdravotníků měly více než 15 let zkušeností ve svém oboru. Analýza identifikovala čtyři hlavní témata: (1) klinickou užitečnost dotazníku, (2) překážky v zavádění dotazníku, (3) úvahy a strategie pro úpravu dotazníku a (4) úvahy a strategie pro zavádění dotazníku. Tato témata pokryla klíčové informace o začlenění dotazníku do klinické praxe.